Depositionsavgift
I de flesta av våra villor krävs en depositionsavgift. Beloppet för depositionsavgiften samt betalningsmetoden anges i villans profil under "tilläggsuppgifter". Betalningsmetoden varierar från villa till villa. Den vanligaste betalningsmetoden är direkt till nyckelhavaren / villamanagern vid ankomst till villan, antingen kontant eller med kreditkort. Vid slutet av din vistelse kommer du att kontrollera villan tillsammans med ägaren eller villamanagern. Om villan är i gott skick, kommer den deposition du betalade vid ankomst att återbetalas till dig. Om depositionen betalades kontant får du omedelbart beloppet tillbaka. Om du betalade med kreditkort returneras depositionsavgiften till dig inom ca 1-2 veckor.
Villada kan också reservera depositionsavgiften vid bokning. Om detta är fallet kommer vi förse dig med våra bankkontouppgifter. Du bör överföra depositionsavgiften till vårt bankkonto. Efter din vistelse kommer ägaren eller villamanagern att informera oss om villans skick. Om allting i villan är i sin ordning returnerar vi depositionsavgiften till dig inom ca 1 vecka.
Check-in / Check-out
Incheckningstiden på din ankomstdag är vanligtvis från 14:00, 15:00, 16:00 eller 17:00. Den specifika incheckningstiden anges alltid i villans profil under "tilläggsuppgifter". Under högsäsongen är villorna vanligtvis fullbokade, och därför är incheckningstiderna vanligtvis mycket strikta, eftersom oftast har en annan hyresgäst lämnat villan samma dag som du anländer, och villan måste städas och förberedas ordentligt för din ankomst. Under lågsäsongen kan ägaren eller villamanagern vara flexibel beträffande ankomsttiden till villan och kan eventuellt anpassa sig till ditt schema. Det enklaste sättet att ta reda på om tidig incheckning är möjlig är att vara i direkt kontakt med den lokala villamanagern samma dag som du anländer till villan. I de flesta fall vet villamanagern inte på förhand om det går att ordna med tidigt incheckning eller inte. Du kommer att få villamanagerns kontaktuppgifter närmare din semester (se "Ankomsttidsplan" nedan).
I vissa fall kan det tillkomma en extraavgift för sen incheckning efter en ett visst klockslag. Om så är fallet anges detta alltid i villans profil under "tjänster och extra kostnader".
Utcheckningstiden är vanligtvis före klockan 10:00 (i vissa fall före klockan 9:00 eller 11:00). Som vid tidig incheckning kan sena utcheckningar vara svåra (eller omöjliga) att ordna under högsäsongen, eftersom en annan hyresgäst med största sannolikhet kommer anlända samma dag. Under lågsäsongen kan det gå att ordna med senare utcheckning, beroende på följande hyresgästs ankomsttid. Återigen är det enklaste sättet att kontrollera om det går att ordna med sen utcheckning att fråga villamanagern vid incheckning.
Tidtabell för ankomstinstruktioner
Fyra veckor innan din semester kommer du få ett e-postmeddelande där vi ber dig fylla i dina flyguppgifter, passageraruppgifter och beräknad ankomsttid till boende. Detaljerade ankomstinstruktioner och kontaktuppgifter till den lokala villa managern får du efter att du fyllt i informationen, dock tidigast ca 3 veckor innan er resa. Innan ankomst kommer du att vara i kontakt med villaägaren eller villamanagern. De kommer att vägleda dig och svara på frågor om de praktiska detaljerna kring ankomst.
Ankomstinstruktioner
Lokala myndigheter i mottagarlandet kräver att villaägare förser dem med detaljerad information (t.ex. namn, födelsedag, passnummer, nationalitet etc.) om vem som bor i deras villor. Villada är därför skyldig att samla in denna information och skicka den till villaägaren, som i sin tur skickar den vidare till de lokala myndigheterna. Detta förfarande liknar det i hotell, där gästens pass registreras vid ankomst. Den enda skillnaden är att i detta fall samlas informationen in innan resans start. Om villaägare inte förser de lokala myndigheterna den information som krävs kan de bli skyldiga att betala böter.
Vi överensstämmer med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) 2016/679 och informationen som samlas in används inte på något annat sätt än den som nämnts ovan och delas inte med någon annan än de som nämns ovan.
Spjälsäng / barnstol
Om du behöver en spjälsäng och/eller en barnstol, skicka oss en förfrågan. I nästan alla våra villor kan en spjälsäng och en barnstol ordnas utan extra kostnad. Ytterligare spjälsängar och/eller barnstolar kan vanligtvis ordnas mot en extra kostnad. I några av våra villor tillkommer det alltid en extra avgift för spjälsängar och/eller barnstolar. Du hittar mer information om extraavgifter i villans profil under "tjänster och extra kostnader" eller genom att kontakta Villadas kundservice.
Extra tjänster i villan
I några av våra villor tillkommer en extra avgift för tjänster såsom slutstädning, turistskatt, pooluppvärmning, luftkonditionering, elförbrukning, husuppvärmning etc. Precis som med själsängar och barnstolar, anges extra kostnader för tilläggstjänster alltid i villans profil under "tjänster och extra kostnader”.
Om du önskar lägga till tilläggstjänster som kommer med en extra avgift, skicka oss en förfrågan. I några av våra villor betalas de extra avgifterna kontant på plats till nyckelhavaren/villamanager, men i övriga villor skickar vi på Villada dig en betalningslänk genom vilken du kan betala avgiften före din resa.
Hyrbil
För det mesta rekommenderar vi våra kunder att hyra en bil på flygplatsen och använda den för att ta sig till villan. Att ha en hyrbil till hands är även smidigt under din vistelse, eftersom de flesta av våra villor ligger några kilometer från närmaste affär och andra tjänster. Genom att hyra en bil kan du även göra utflykter under din semester. Tyvärr samarbetar vi inte med biluthyrningsföretag, utan vi rekommenderar i allmänhet våra kunder att boka via stora internationella kedjor, såsom Hertz, Avis, Budget.
Förändringar i gruppkompositionen
Om det sker en förändring i er gruppkomposition, skicka oss ett mail och informera oss om det. I några av våra villor tillkommer en ökning i hyreskostnaden om personantalet ökar, så kontakt Villadas kundservice om det sker en förändring i ert personantal.
Fler frågor?
Har du ytterligare frågor som du ännu inte fått svar på? Se våra FAQ eller skicka ett mail till info@villada.se så hjälper vi dig gärna!